Effektive budgetstrategier: Sådan maksimerer du din webshops vækstpotentiale

Nå, så du kunne godt tænke dig, at maksimere din webshops vækstpotentiale? Jamen, det kan jeg sådan set godt forstå - og du er ikke ene om det.


I forbindelse med vores arbejde som digitaliseringsbureau for multibrand-butiklker, taler vi med mange butikker og webshops, der er gode til at sælge og gode til skabe en høj omsætning. Men fælles for mange af dem er, at de kæmper med at få bundlinjen til at følge med.



Udefra ser det jo godt ud, når omsætningen går fra 5 mio. til 20 mio. Men hvad er det egentlig værd, hvis bundlinjen står stille? Ikke en døjt.
Fun fact: "Døjt" stammer fra nederlandsk, hvor det betød "lille mønt".

Den gode nyhed er, at der er hjælp at hente. Helt konkret så har vi et bud på en løsning og to måder at komme i mål med den.

Omkostningsoptimering

Du skal i gang med at lave løbende vurderinger af dine omkostninger i forhold til den værdi, som produkter, personer eller services bidrager med i dit webshop-setup.

Det lyder nok bekendt, men mange af dem vi snakker med genbesøger det ikke igennem året, og hvis noget har en omkostning for din virksomhed, hvad end det er i økonomi, tidsforbrug eller din energi og dit overskud, så er det afgørende at sikre, at det er i overensstemmelse med den merværdi, det bringer til din virksomhed.
Et godt eksempel er fragt.



Mange af vores kunder vælger GLS som deres primære fragtleverandør på deres webshop, selvom DAO kan tilbyde lavere fragtomkostninger (d. 14. juni 2023). Derfor kan et skifte fra GLS til DAO give en økonomisk gevinst, så længe kunderne ikke bliver ramt på kundeservicen eller andet.

Nogle kunder bruger også Webshipper og Shipmondo til forsendelser, men hvis du kun sender til danske kunder og du kun bruger GLS eller DAO, er det unødvendigt at inkludere Webshipper eller Shipmondo, da de ikke nødvendigvis tilføjer en ekstra værdi til setuppet.

En direkte aftale med GLS kan være mere hensigtsmæssig, hvis det er den eneste udbyder, du benytter. Sender du derimod mange internationale ordrer og bruger mange forskellige udbydere, som du selv forhandler med, så kan Webshipper og Shipmondo være en kæmpe fordel for dig. Det hele handler om at tage udgangspunkt i din egen forretning og her er fragt blot et eksempel på et sted man kan kigge.

Indkøbsstrategi

En anden vigtig faktor er kontrol over vareforbrug og indkøbsstrategi. Hold øje med, hvordan varerne performer, og sørg for at sikre, at dine produkter og kollektioner hænger sammen og kan sælges sammen.



De fleste POS-systemer, webshopssystemer og ERP-systemer har gode værktøjer til at holde øje med hvordan dine varer bliver solgt, hvornår, hvordan og til hvem.



Ved at have en klar forståelse af, hvilke produkter der er mest populære og indbringende, kan du fokusere på dine indkøb og minimere spild. Der er få ting der er så trælse, som at brænde inde med varer på lageret fordi man har købt for stort ind af forkerte styles.

Hvordan kommer du i gang?

Lad os være helt ærlige her. Du gør sikkert allerede flere af ovenstående øvelser. Det du skal finde ud af er, om du skal gøre det bedre og mere effektivt. For at indfri det, så lovede jeg at komme med to løsninger og de kommer nu.

Som med så meget andet, ligger der en styrke i at spørge om hjælp. Sådan er det også her. Det kan virke sårbart at åbne sine budgetter op for udefrakommende, men det er det helt rigtige at gøre.



I den forbindelse, er det første du kan gøre, at række ud til nogen i dit netværk. En af vores kunder har etableret et digitalt advisory board blandt en gruppe af mennesker i sit netværk, som hun ser op til og som har forskellige kompetencer. Det giver en mulighed for, nogle gange om året, at tage sine egne beslutninger op til revision, så de udfordres og forbedres.



Den anden løsning er at bruge os i Hands. Vi tilbyder forløb på helt ned til 3 måneder, hvor vi arbejder med, at gennemgå budgetter, indkøbsstrategier, budgetlægning, KPI'er og al den data, der siger noget om din forretning, alt sammen med udgangspunkt i dine tal.



Det første møde er helt uforpligtende, så tøv ikke med at række ud til os, hvis du vil høre mere om mulighederne for at maksimere din webshops vækstpotentiale.

Hvad gør jeg?

Den helt korte version er, at løsningen ligger i at arbejde benhårdt med omkostningsoptimering og en strategisk tilgang til budgetstyring. Det vil vi gå i dybden med her.

Ja tak, jeg vil gerne maksimere mit vækstpotential


Vi glæder os til at høre fra dig!