Firmagaver i høj kvalitet siden 1999
Chokolade, vin, øl og delikatesser er hvad FirmagaverOnline.dk har specialiseret sig i at levere siden den spæde start i 1999. Ikke mindre end 550.000 forsendelser har fundet vej til både medarbejdere og kunder i danske virksomheder over de sidste snart 25 år.
I dag er hele forretningen baseret på en webshop og med et konstant fokus på at finde balancen mellem konkurrencedygtige priser og høj kvalitet, går forretningen godt.
Men online markedet for firmagaver er benhårdt, og derfor er det altafgørende at fremtidssikre forretningen bedst muligt. I den forbindelse kontaktede FirmagaverOnline.dk os i Hands for at få vores hjælp til at identificere de rette strategiske fokusområder for at indfri en målsætning om at løfte omsætningen med 10 % årligt de næste 5 år.
Og hvordan gør man så det?
FirmagaverOnline.dks omsætning er koncentreret omkring tre meget afgrænsede sæsoner: jul, påske og sommer. Under en antagelse om at en kunde typisk køber gaver til samtlige medarbejdere, er det svært at skalere salget overfor eksisterende kunder. Alt andet lige kan vi ikke tvinge en virksomhed til at have flere medarbejdere.
Den reelle mulighed for at sælge mere til eksisterende kunder begrænses derfor overvejende til at flytte en virksomhed, der kun handler i én sæson til at handle i flere sæsoner. Sådan en ændring kræver tålmodighed, og ønsket var i først omgang at identificere lavthængende frugter, der ville påvirke omsætningen på den korte bane. Derfor rettede vi i stedet vores fokus mod muligheden for tiltrækning af nye kunder samt fastholdelse af eksisterende.
Gennem analyse af salgs- og kundedata, kunne vi levere en prioriteret handlingsplan til hver af de valgte fokusområder. Med den i hånden havde FirmagaverOnline.dk en færdig køreplan for de strategiske initiativer, som allerede på den korte bane og til trods for en ganske lavpraktisk tilgang, har vist positive resultater.
Fastholdelse af eksisterende kunder
Vores analyse af kundeudskiftning viste, at en potentiel årsag til tab af kunder kunne findes i udskiftninger blandt de medarbejdere, der håndterer gaveindkøb. Det resulterede i et tiltag, hvor vi sendte smagsprøver ud til eksisterende kunder, der prismæssigt matchede kundens sidste års bestillinger. Smagsprøverne blev udsendt forud for den sædvanlige bestillingsperiode, hvilket sikrede, at vi nåede den rette afdeling i tide.
Tiltrækning af nye kunder
Det kræver noget ekstra pazzaz at bryde igennem opmærksomhedsmuren i et benhårdt marked, hvor eksisterende digital-marketing-budgetter og fokuserede SEO-indsatser ikke kan stå alene. Derfor har vores anbefaling været at løbe en risiko og supplere de eksisterende indsatser med kreative kampagner, der skal nå ud til helt nye målgrupper.
Vi er bevidste om, at det er svært, når konkurrenterne har 10 gange så store budgetter og tilsvarende ressourcer. Men det kan godt lykkes, hvis kampagnen udvikles i samarbejde med et friskt bureau med ild i året, der er vant til at tænke ud af boksen og er villige til at satse stort selv på mindre budgetter.